Venetrailerin katsastus on tehtävä joka toinen vuosi ja tämä perustuu siihen, että sen kokonaispainon on yli 750 kiloa. Katsastus on varsin nopea ja helppo, koska venetraileri on varsin yksinkertainen laite. Tätä traileriahan käytetään suhteellisen harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Silloin kun vene lasketaan vesille ja toisen kerran syksyllä, kun se nostetaan vesiltä. Millaisiin asioihin trailerissa pitää kiinnittää huomiota, että se menee katsastuksessa läpi?
Venetrailerin katsastus, mitä pitää huomioida?
Muutamia seikkoja on hyvä käydä läpi, ennen kuin jarrullisen venetrailerin katsastus on edessä. Ensin on tarkistettava valojen kunto. Jos polttimoissa on huono kontakti, niin niistä kannattaa poistaa hapettumat esimerkiksi kontaktispraylla. Hyvä konsti on muuttaa ne vesitiiviiksi LED -yksiköiksi, jolloin vikoja on huomattavasti vähemmän. Vetoautostakin voi löytyä vikaa, joten auton pistoke on hyvä tarkastaa sekä korjata, jos sieltä löytyi ongelma.
Laakerit on myös tarkistettava. Trailerihan peruutetaan veteen, joten hyvin usein käy niin, että laakereiden sisään menee vettä. Siitä alkaa syöpyminen ja se tietysti aiheuttaa sen, että laakerin käyttöaika vääjäämättä lyhenee. Kompaktilaakerit, jotka ovat vesitiiviitä, sopivat traileriin hyvin. Itse voit kuulostella renkaan rahinaa, kun nostat renkaan tunkilla ilmaan. Jos rahinaa kuuluu, se tarkoittaa, että laakeri on suhteellisen loppu.
Jarrullisen venetrailerin katsastus ja jarrut
Venetrailerin katsastus käy läpi myös trailerin jarrut. Trailerissahan on työntöjarru, joka tarkoittaa sitä, että vetopää liikkuu pituussuunnassa. Kun vetopää alkaa painua kasaan, jarrutanko välittää tiedon jarruvaijerille ja sen kautta jarrukenkiin. Vetopään sisällä on jousi, joka palauttaa vetopään ulos sekä vapauttaa jarrun. Vähintään kerran vuodessa on syytä huoltaa vetopään rasvanippoja ja puristaa niihin vaseliinia. Jarrut voit testata myös itse käyttämällä seisontajarrua apuna.
Venetrailerin katsastus on todella tarkkaa jarrujen osalta. Traileria ei kannata viedä katsastukseen, jos jarruissa on ongelmaa. Syynä voi olla se, että ne ovat kuluneet toispuoleisesti tai ehkä jopa jääneet hankaamaan. Toisinaan myös jarrupinnat irtoavat kengistä. Varsinkin silloin, jos kosteus jää jarrupintojen alle.
Jarrujen on toimittava
Jarrut ovatkin yksi tärkein asia trailerissa, joten jos niissä jo huomaa jotakin ongelmaa ennen katsastusta, ei katsastukseen kannata edes mennä. Papereihin tulee vääjäämättä hylky sekä lupa hinata traileri suoraan korjauspaikalle. Jatkosiirron saa tehdä takaisin uusintakatsastukseen, mutta silloinkin pitää varata aika. Jos tulee tarpeetonta stressiä trailerin katsastuksessa, on ehkä paikallaan käydä katsomassa Galaksino kasino ja sen tarjonta. Viivähtää vaikkapa hetki mukavien kolikkopelien parissa ja sen jälkeen hitusen rikkaampana katsastuksen pariin.
Katsastusasemalta saatava katsastusraportti kertoo juuri sen, että mikä on trailerissa ollut vikana. Useinkaan trailerin huollolle ei jää aikaa, kun veneellä ajellaan kesällä kaikki vapaa-aika. Syksyllä puolestaan huolletaan hiukan venettä ja sitä jatketaan taas keväällä. Talvella kukaan ei edes mieti trailerin olemassa oloa. Tosin trailerin huoltotehtävät ovat aika yksinkertaisia.
Venetrailerin katsastus on tarkkaa
Kun peräkärryn katsastus on edessä, mistä kaikesta veneilijä voi saada muistutuksia? Jarruja jo käsiteltiinkin suhteellisen pitkästi, joten todetaan niistä vain se, että niiden tulee toimia kunnolla. Huomautuksen voi myös saada siitä, jos rekisterivalo heiluu ja osoittaa irtoamisen merkkejä. Jotkut ovat saaneet myös merkkejä, kun trailerin sivussa ei ole riittävästi oranssin värisiä valoja.
Katsastuksen hinnat herättävät myös puheenaihetta. Mutta katsastukset tehdään kuitenkin sen takia, että liikkuminen olisi itselle tai muille kanssa liikkujille turvallista. Katsastuksen lisäksi on muistettava myös se, että vetoauto saa vetää venettä kuormana eikä painorajat tulee vetoautossa vastaan.
Venetrailerin katsastus on siis pakollinen tehdä, jos venettä aikoo viedä paikasta A paikkaan B. Välillä välimatka ei ole pitkä, mutta silti trailerin täytyy olla kunnossa. Katsastettujen venetrailereiden lisäksi liikenteessä näkee mitä erilaisempia kärryvirityksiä, joilla isojakin veneitä kuljetetaan. Onko kaikki katsastettu tai onko niissä toimivat jarrut ja valot, jää vain omien havaintojen piikkiin.