Maahantuontikatsastus on ajankohtainen asia silloin kun tuo auton ulkomailta. Tämä katsastustyyppi tunnetaan myös nimellä rekisteröintikatsastus. Tällöin auton rekisteröinti ja katsastus tehdään yhtä aikaa, kun muussa tilanteessa ne voitaisiin tehdä erikseen. Tämä lyhyt opas kertoo mitä ulkomailta auton tuovan on otettava huomioon. Se kertoo esimerkiksi, milloin rekisteröintikatsastus täytyy tehdä, mitä katsastukseen on otettava mukaan ja minkä hintainen tällainen katsastus on.
Monet suomalaiset ostavat auton ulkomailta edullisten hintojen vuoksi. Auton maahantuontikatsastus on tehtävä, jos tuo uuden tai käytetyn auton ulkomailta Suomeen. Katsastus on kuitenkin tehtävä parissa muussakin tapauksessa. Se on tehtävä, jos auto on poistettu liikennekäytöstä vaurioituneena, tai ulkomaille vientiä varten. Maahantuontikatsastus on tehtävä myös silloin, jos auto on ollut rekisteröitynä, mutta poistettu käytöstä ennen 2.11.2007.
Välillä voi olla epäselvää pitäisikö auto katsastaa vai ei. Kannattaakin muistaa, että katsastusasemilta voi aina tiedustella lisätietoja oman autonsa katsastuksesta. Katsastusasemille voi esimerkiksi soittaa tai niissä voi myös käydä aukioloaikoina. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon muutkin tarvittavat asiat auton tuonnissa Suomeen. Niitä ovat maahantuontikatsastuksen lisäksi rahdin järjestäminen ja autoveron maksaminen.
Maahantuontikatsastus vaatii alkuperämaan rekisteröintitodistuksen, jos kyse on tuontiajoneuvosta. Lisäksi katsastusasema voi vaatia muita asiakirjoja, kuten vaatimustenmukaisuustodistuksen. Siitä vaaditaanko tätä tai muita asiakirjoja kannattaa kuitenkin kysyä aina suoraan valitsemaltaan katsastusasemalta. Rekisteröintikatsastukseen kannattaa siis perehtyä aina etukäteen vaikkapa valitsemansa katsastusaseman sivustolla. Sieltä selviää myös kyseisen katsastusaseman katsastuksen hinta. ETA-maiden autojen katsastus maksaa usein noin 120-150 euroa ja ETA-alueen ulkopuolisten jopa lähemmäs 300 euroa.
Maahantuontikatsastus tarkastaa, että ajoneuvo täyttää Suomen tieliikennelainsäädännön vaatimukset. Tekniset tiedot merkitään liikenneasioiden rekisteriin. Siinä tarkastetaan auton tekniset tiedot, rakenne, varusteet ja kunto. Auton on siis oltava hyvässä kunnossa, jotta se läpäisisi katsastuksen. Rekisteröintikatsastus vastaa myös määräaikaiskatsastusta tietyillä kriteereillä, esimerkiksi, jos maahantuontikatsastuksen yhteydessä on suoritettu määräaikaiskatsastusta vastaava kunnon tarkastus.
Autoja ostetaan ulkomailta Suomeen etenkin edullisten hintojen vuoksi. Lisäksi ulkomailla autojen kirjo on usein laajempi, jolloin valinnanvaraa on enemmän. Ennen auton ostamista tai hakemaan lähtemistä on kuitenkin selvitettävä monia asioita. On tehtävä vientirekisteröinti-ilmoitus vientikilpiä varten ja mahdollisesti otettava liikennevakuutus. Jos auton kuitenkin ostaa liikkeestä, liike yleensä huolehtii paperiasiat. Se on itselle usein se stressittömin vaihtoehto. Tällöin jää aikaa, vaikka kokeilla onneaan Comeon kasino –sivustolla voittaakseen rahaa uutta autoa varten.
Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusvirasto, joka tunnetaan nykyisin nimellä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, tarjoaa myös kattavaa lainsäädäntötietoa rekisteröintikatsastuksesta, mikäli auton ostajan tarvitsee esimerkiksi selvittää jokin tarkka yksityiskohta katsastuksesta. Kannattaa siis selvittää kaikki mahdolliset säännöt rekisteröintikatsastuksesta jo ennen ulkomaille lähtöä. Muuten matkasta voi tulla täysin turha ja rahaakin mennä hukkaan.